Babiš, Komenský a apokalypsa

Když se tak mluví o tom Komenském a migraci, tak by bylo fajn připomenout si pár věcí z historie.

komensky
Ale od začátku. Andrej Babiš při své návštěvě Říma prohlásil: „Jan Amos Komenský říkal, že řešení migrace není přesidlování národů, ale jejich vzdělávání. Pokud budou lidé vzdělaní, tak zůstanou doma a nebudou chtít jít jinam do Evropy.“

Asi by nás mělo těšit, když český premiér cituje z klasiků. Je fajn, když premiér hovoří o důležitosti vzdělání. Jen je škoda, že používá citáty, které prokazatelně neexistují. To by nás ale v zemi, v níž se to falešnými citáty jen hemží a s podobnými argumentuje i prezident, nemuselo překvapit. O to ale nejde. Na Komenském jsou totiž zajímavé jiné věci.

Podstatné je, že sám Komenský byl sice filosofem a pedagogem, ale také několikanásobným migrantem a uprchlíkem. Ba co víc, byl uprchlíkem náboženským.

Mimo téhle jeho tváře, kterou známe, měl ale Komenský i druhou, o poznání temnější. Jak uvádí švédský historik Peter Englund, proměnil se Komenský skrze léta nezdarů a hlubokých lidských neštěstí v politického extremistu. Kromě toho na základě svých náboženských přesvědčení byl spolu s dalšími velmi neloajální k zemi, která mu poskytla útočiště.
Ale jedno po druhém.
Komenský byl – jak asi všichni víme – protestant a kazatel Jednoty bratrské. Kvůli svému vyznání se musel po bitvě na Bílé hoře skrývat a v roce 1628 odešel do exilu v polském Lešně. Spolu s dalšími českými bratry využili polské tolerance a postavili si zde vlastní kostely a školy.
Čeští bratři – protestanti – podlehli postupně ve stupňujícím se náboženském poblouznění proroctvím o apokalyptickém střetnutí protestantismu a katolicismu. Tenhle očekávaný poslední souboj s Antikristem, kterého v jejich myslích ztělesňoval papež (tedy katolík) byl jedním z důvodů, proč čechové v polské migraci radostně a s jásotem uvítali roku 1655 švédskou (čili protestantskou) invazi do Polska a přicházejícím vojskům všemožně pomáhali – materiálně i zpravodajsky.
Že tahle otevřená podpora švédským okupačním vojskům vyvolala mezi Poláky zlou krev je nasnadě. Švédové Čechům jako poděkování sice slíbili za odměnu ochranu, zůstalo ale jen u slibů.
Když v Polsku vypuklo povstání a švédové se začali stahovat k pobřeží, Čechové náhle zůstali sami. Od šikany, kterou prožívali už předtím, situace rychle vygradovala k otevřenému násilí, a když bylo Lešno na podzim roku 1656 napadeno polskými vzbouřenci, šlo o holý život. A čeští bratři, kterým se podařilo uprchnout, přišli o všechno, co měli.
Sám Komenský unikl, přišel ale o své stěžejní literární celoživotní dílo. Odešel do Amsterdamu, ale ani tam se nevzdal svých přesvědčení o pravdivosti apokalyptických proroctví. O 14 let později zemřel.

Co z toho vyplývá? Snad jen, že skutečnost je obvykle složitější, než se zdá.
A my můžeme zatím uvažovat o tom, co o naší současnosti vypovídá fakt, že migrant – premiér používá jako argument k odmítnutí migrace neexistující citát migranta – pedagoga.

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s